به زودی از طریق سلولهای بنیادی، دیابت نوع 2 درمان می شود

بر اساس تحقیقی که توسط  دانشمندان هندی انجام گردید ، بهره وری درمان از طریق سلولهای بنیادی اعلام گردید. دراین درمان که با تزریق سلولهای بنیادی به بیماران صورت می گیرد نیاز بیماران به انسولین نسبت به کسانی که تحت درمان با سلولهای بنیادی قرار نگرفتند، 50 درصد کاهش می یابد.

در این تحقیق از سلولهای بنیادی برای درمان گروهی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 یا  اختلالات متابولیکی که قند خون بالایی دارند، استفاده گردید و با گروهی که تحت درمانهای عادی هستند به عنوان گروه کنترل مقایسه گردید. به گفته ی دکتر Anil Bhansali: 80 درصد از بیماران بعد از درمان با سلولهای بنیادی بهبود چشمگیری یافتند این گروه از بیماران به مدت3 سال مورد بررسی و پیگیری قرار گرفتند. مطالعه ی اخیر نشان میدهد که سلولهای  بنیادی درگروهی از بیماران واقعا موثر بوده است و میزان قند خون  این گروه تحت کنترل قرار گرفته است. همچنین دراین بیماران بهبود عملکرد پانکراس مشاهده می شود.

 در گروه کنترل که بیماران تصور می کردند تحت درمان با سلولهای بنیادی قرار گرفته اند نیز میزان نیاز به انسولین اندکی کاهش یافته است البته این  میزان از نظر آماری معنی دار نبوده  و در دراز مدت ثابت نمی ماند.

دکتر Bhansaliمی افزاید: برای تکمیل تحقیقات دراین زمینه به چند سال دیگر وقت نیاز داریم تا این روش درمان با سلولهای بنیادی به عنوان یک  خط درمانی برای بیماران بکار گرفته شود.هزینه ی این درمان برای هر بار تزریق برابر با 20 هزار روپیه هند است و به بیماران  سلولهای بنیادی خودشان تزریق می شود. دومشخصه ی اصلی دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین وکمبود انسولین است. مقاومت به انسولین درطول زمان ثابت  باقی می ماند اما کمبود انسولین تا آنجایی ادامه می یابد  که بیمار نیازمند به تزریق انسولین  می شود .

براساس اطلاعات موجود پایتخت جدید دیابت، کشور چین است  یک گروه از اندوکرینولوژیست های PGIدرهند تخمین زدند که  62.4میلیون نفر در هند  به دیابت مبتلا هستند درحالیکه تعداد مبتلایان به دیابت در چین به 94 میلیون نفر میرسد.

منبع: www. indianexpress.com